Sector
  • Gymnasium
  • Gymnasium bovenbouw
  • Gymnasium onderbouw
  • Havo
  • Havo bovenbouw
  • Havo onderbouw
  • Vmbo
  • Vmbo bovenbouw gl
  • Vmbo bovenbouw kb
  • Vmbo bovenbouw tl
  • Vmbo onderbouw
  • Vo
  • Volwasseneneducatie
  • Vwo
  • Vwo bovenbouw
  • Vwo onderbouw
Vakgebied
  • Geschiedenis
Leerplankundig thema
  • Curriculum

History curricula in England and New Zealand: identity, belonging and the case for valuing an historical perspective

Guyver, R. (2008). History curricula in England and New Zealand: identity, belonging and the case for valuing an historical perspective. Research papers in education. ESCalate (Education Subject Centre of the Higher Education Academy).
Dit onderzoeksrapport is interessant voor beleidsmakers en curriculumontwikkelaars, alsmede voor docenten geschiedenis. Het is een discussie over de relatie tussen identiteit, belonging en historische perspectieven in de context van het geschiedeniscurriculum in Engeland en Nieuw Zeeland. 'Historische perspectieven' bevat niet enkel de kijk van historici op specifieke perioden of thema's maar eveneens in het veld van de historiografie, en onderzoekt of er een vergelijking bestaat tussen 'juiste geschiedenis' en effectieve curriculumstructuren in het vak geschiedenis. Dit leidt vervolgens tot het debat over de vraag of het mogelijk is algemene principes van goed handelen in dit vakgebied te definiƫren. Het kijkt ook naar theorieƫn over lesgeven en leren in deze context.