kennisbank1230714-7-2018 23:59:562062htmlFalseaspxWelkomstpagina
Handreiking Schoolexamen aardrijkskunde havo/vwo1232114-7-2018 23:59:5648htmlFalseaspxNieuwe handreiking schoolexamen aardrijkskunde havo/vwo. SLO Duiding2015Adriaens, R.;Pauw, I.;Schee, J. van der;Han Noordink<p>​Deze Handreiking schoolexamen aardrijkskunde havo/vwo laat zien hoe invulling gegeven kan worden aan de SE-onderdelen van het examenprogramma aardrijkskunde havo en vwo, dat sinds 2007 geldt. Per augustus 2017 is het examenprogramma enigszins gewijzigd. Bij domein D is voor havo het ontwikkelingsland Indonesië vervangen door Brazilië. Voor vwo is het gebied Zuidoost-Azië vervangen door Zuid-Amerika. Deze wijziging is de belangrijkste reden voor deze nieuwe handreiking voor het schoolexamen, die voor een groot deel gebaseerd is op de handreiking die in 2007 verscheen. De handreiking bevat suggesties en adviezen voor de inrichting van het schoolexamen, die een niet-voorschrijvend karakter dragen.</p>
Vakspecifieke trendanalyse geschiedenis309214-7-2018 23:59:56187htmlFalseaspxOp verzoek van OCW heeft SLO een vakspecifieke trendanalyse gemaakt voor het vak geschiedenis.SLO Duiding2016<p></p><p>Op verzoek van OCW heeft SLO zogeheten vakspecifieke trendanalyses (VTA's) gemaakt voor alle vakken in primair- en voortgezet onderwijs. Zo ook voor geschiedenis. Deze VTA beschrijft de huidige situatie in het vakgebied en schetst vanuit leerplankundig perspectief de actuele ontwikkelingen in praktijk, beleid en wetenschap. Dit wordt gecombineerd met BUG-analyses&#58; systematische overzichten van wat er met het curriculum Beoogd wordt, wat daarvan in po en vo is Uitgevoerd en in welke mate uiteindelijk de bedoelingen van het leerplan Gerealiseerd zijn. </p><p><br>&#160;</p><p>&#160;</p><p>&#160;</p>Pdf-bestand
Geschiedenis1231014-7-2018 23:59:5615htmlFalseaspxNieuw centraal examen In 2015 wordt op het centraal examen havo en vwo voor het eerst de oriëntatiekennis van de tien tijdvakken in relatie tot domein A getoetst.Website artikelpagina
contactformulier1231114-7-2018 23:59:56128htmlFalseaspxWebsite artikelpagina
Curriculumspiegel 1231214-7-2018 23:59:5690htmlFalseaspxDe Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland, o.a. voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer.SLO Duiding<p>De Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland. Het is een verslag op hoofdlijnen, met doorklikmogelijkheden naar diepgaande analyses per thema of vakgebied. Dat maakt het interessant voor iedereen die professioneel bij het onderwijs betrokken is&#58; van beleidsmakers tot schoolleiders en van bestuurders tot leraren. De Curriculumspiegel laat zien wat de belangrijkste trends en wensen op curriculumgebied zijn, bezien vanuit het perspectief van beleid, praktijk, wetenschap en maatschappij. Dat sluit aan op de groeiende belangstelling in het landelijke onderwijsbeleid voor curriculumbrede perspectieven en afstemming over vakken, thema’s en sectoren heen. De Curriculumspiegel bestaat uit twee delen&#58; een A-deel waarin generieke inhoudelijke thema's worden beschreven, en een B-deel dat een vakspecifieke trendanalyse bevat voor o.a. de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer. Het is de bedoeling dat de Curriculumspiegel tweejaarlijks gaat verschijnen.<br></p>
Wetenschapsorientatie en geschiedenis1231314-7-2018 23:59:5651htmlFalseaspxWetenschapsoriëntatie bij geschiedenis is een publicatie voor geschiedenisdocenten in de tweede fase havo/vwo. SLO Duiding2015<p>​Wetenschapsoriëntatie bij geschiedenis is een publicatie voor geschiedenisdocenten in de tweede fase havo/vwo, waarin wordt nagegaan welke opdrachten in het centraal examen geschiedenis betrekking hebben op (aspecten van) wetenschapsoriëntatie bij geschiedenis. Ook worden enkele suggesties gedaan voor meer aandacht voor wetenschapsoriëntatie in het vak geschiedenis. </p>
Aansluiting geschiedenis vmbo-havo1231414-7-2018 23:59:5635htmlFalseaspxGeschiedenis en de aansluiting vmbo-tl - havo: Hoe haal je meer uit de leerlingen? is een publicatie voor docenten in de bovenbouw van het vmbo die meer aandacht willen besteden aan een betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op een vervolg op havo.SLO Duiding<p>Geschiedenis en de aansluiting vmbo-tl - havo&#58; Hoe haal je meer uit de leerlingen? is een publicatie voor docenten in de bovenbouw van het vmbo die meer aandacht willen besteden aan een betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op een vervolg op havo. De theoretisch leerweg (tl) van het vmbo heeft een bijzondere positie in het Nederlandse onderwijsbestel. Vmbo-tl maakt deel uit van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, maar kent alleen theoretische vakken. Net als de andere vmbo-leerwegen is de tl een tussenstation naar vervolgonderwijs, maar in dit geval kan dat zowel mbo als havo zijn. In deze publicatie staat de vraag centraal hoe je tl-leerlingen bij het vak geschiedenis beter kunt voorbereiden op de overstap naar havo. Het maken van extra opdrachten op havoniveau blijkt de prestaties van leerlingen te verhogen, zo blijkt uit een onderzoek van SLO samen met het Montessori College Twente in Hengelo. Bovendien helpen de opdrachten bij de determinatie; leerlingen kunnen laten zien of ze voor geschiedenis op het havo genoeg in huis hebben.&#160;&#160; ​</p>
Drs. P.G. (Pascal) Marsman1231514-7-2018 23:59:5688htmlFalseaspxProfielpagina
Reactie op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 20321231614-7-2018 23:59:5641htmlFalseaspxOver zin en onzin van historische feiten en het vraagstuk van leerstofselectie in het geschiedenisonderwijs: Een reactie op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 2032. 27 oktober 2015. SLO Duiding2015Boxtel, C.A.M. van<p>​<span style="font-family&#58;&quot;arial&quot;,sans-serif;font-size&#58;9pt;"><font color="#000000">Over zin en onzin van historische feiten en het vraagstuk van leerstofselectie in het geschiedenisonderwijs is een reactie van professor Carla van Boxtel, hoogleraar geschiedenisdidactiek aan de Universiteit van Amsterdam,&#160;op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 2032. 27 oktober 2015. </font></span></p>Word-bestand