Sector

  • Vwo bovenbouw
  • Havo bovenbouw
  • Gymnasium bovenbouw

Vakgebied

  • Geschiedenis

Leerplankundig thema

  • Curriculummonitoring & -evaluatie

Onderzoek onder leerlingen examenklassen havo/vwo

12-4-2016

​Kaap, A. van der & Folmer, E. (2016). Hoe denken examenleerlingen havo/vwo over het vak geschiedenis? Enschede: SLO

​Dit rapport bevat de resultaten van een onderzoek in 2015 onder leerlingen van de examenklassen havo en vwo over het geschiedenisonderwijs.

Met ingang van 2015 wordt gewerkt met een nieuw centraal examen geschiedenis voor havo en vwo. In de aanloop naar dat nieuwe examen is geëxperimenteerd met het nieuwe examenprogramma. Ervaringen die daarmee sinds 2009 zijn opgedaan zijn verzameld door het bevragen van zowel leraren als leerlingen. In 2015 heeft zo'n vragenlijstonderzoek plaatsgevonden onder leerlingen. Het doel van de vragenlijst was een beeld te krijgen van de opvattingen van examenleerlingen havo/vwo over het (nut van het) vak geschiedenis en hun epistemologische opvattingen. Dit rapport bespreekt de uitkomsten van de vragenlijst op hoofdlijnen. Een losse bijlage presenteert de uitgebreide resultaten per thema, uitgesplitst naar havo- en vwo-leerlingen, naar goede, minder goede en zwakke leerlingen en naar jongens en meisjes. Ook wordt gekeken of leerlingen van wie een of beide ouders niet in Nederland zijn geboren tot andere oordelen komen dan de overige leerlingen.