Anderhalve eeuw economieonderwijs in Nederland, 1863-2012: biografie van een schoolvak564719-3-2018 14:23:0015http://mensmaatschappij.slo.nl/Paginas/Forms/Alle documenten.aspxhtmlFalseaspxtext/html; charset=utf-8 SLO Duiding2012<div>In deze studie&#160;worden de wederwaardigheden van het vak economie vanaf 1863 gevolgd, waarbij de nadruk valt op de inhoudelijke ontwikkeling van het vak.</div> <div>De geboorte van het vak economie in het voortgezet onderwijs vond plaats in 1863. In dat jaar verscheen het vak staathuishoudkunde, zoals economie destijds genoemd werd, op het rooster van een nieuw schooltype, de Hogere Burgerschool.&#160; De leidraad bij het onderzoek wordt gevormd door een drietal mogelijke vormingsidealen&#58; het economieonderwijs kan zich ten doel stellen een inleiding te bieden in de economische wetenschap, het kan leerlingen een voorbereiding willen geven op het toekomstig participeren in de samenleving of het kan proberen dichtbij de leerling te blijven door zijn of haar ervaringen en vragen als uitgangspunt te nemen.</div> <div>Het onderzoek vindt plaats op twee niveaus, op dat van de discussies over het vak economie en op dat van het feitelijk economieonderwijs. Uit de discussies over het vak blijkt een aanvankelijke scepsis die rond 1930 slechts moeizaam overwonnen wordt. Opvallend is de heftige richtingenstrijd die rond 1975 losbrak en die geïnterpreteerd kan worden als een conflict tussen vormingsidealen. Wat het feitelijk economieonderwijs betreft wordt vooral gekeken naar de leidende economiemethodes. Deze vormen de enige bron die voor de hele periode van anderhalve eeuw ter beschikking staat. Het onderzoek naar de methodes concentreert zich op de vraag welke (combinatie van) vormingsidealen karakteristiek is voor de methodes uit een bepaalde periode</div>Boek
Doorlopende leerlijn Economie (PO-havo/vwo) 566910-8-2018 13:20:5932http://mensmaatschappij.slo.nl/Paginas/Forms/Alle documenten.aspxhtmlFalseaspxtext/html; charset=utf-8 SLO Duiding2013<div>Deze website is bedoeld voor leerplanontwikkelaars, docenten economie en schoolleiders. Hij biedt een helder overzicht van de kerndoelen in het primair onderwijs en havo/vwo onderwijs, en van de eindtermen in havo/vwo bovenbouw. Dit overzicht draagt bij aan een onderwijsprogramma dat goed aansluit bij wat leerlingen eerder tijdens hun schoolloopbaan hebben gehad én bij wat ze later nog zullen leren. Het helpt bij het maken van een leerplan dat een goede mix is van verplichte stof en keuzeonderdelen en dat zorgt voor een optimale samenhang tussen de diverse vakken/leergebieden bereikt. </div>Webpagina
Vakspecifieke trendanalyse geschiedenis309212-8-2018 00:01:30196htmlFalseaspxOp verzoek van OCW heeft SLO een vakspecifieke trendanalyse gemaakt voor het vak geschiedenis.SLO Duiding2016<p></p><p>Op verzoek van OCW heeft SLO zogeheten vakspecifieke trendanalyses (VTA's) gemaakt voor alle vakken in primair- en voortgezet onderwijs. Zo ook voor geschiedenis. Deze VTA beschrijft de huidige situatie in het vakgebied en schetst vanuit leerplankundig perspectief de actuele ontwikkelingen in praktijk, beleid en wetenschap. Dit wordt gecombineerd met BUG-analyses&#58; systematische overzichten van wat er met het curriculum Beoogd wordt, wat daarvan in po en vo is Uitgevoerd en in welke mate uiteindelijk de bedoelingen van het leerplan Gerealiseerd zijn. </p><p><br>&#160;</p><p>&#160;</p><p>&#160;</p>Pdf-bestand
Curriculumspiegel 1231212-8-2018 00:01:3093htmlFalseaspxDe Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland, o.a. voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer.SLO Duiding<p>De Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland. Het is een verslag op hoofdlijnen, met doorklikmogelijkheden naar diepgaande analyses per thema of vakgebied. Dat maakt het interessant voor iedereen die professioneel bij het onderwijs betrokken is&#58; van beleidsmakers tot schoolleiders en van bestuurders tot leraren. De Curriculumspiegel laat zien wat de belangrijkste trends en wensen op curriculumgebied zijn, bezien vanuit het perspectief van beleid, praktijk, wetenschap en maatschappij. Dat sluit aan op de groeiende belangstelling in het landelijke onderwijsbeleid voor curriculumbrede perspectieven en afstemming over vakken, thema’s en sectoren heen. De Curriculumspiegel bestaat uit twee delen&#58; een A-deel waarin generieke inhoudelijke thema's worden beschreven, en een B-deel dat een vakspecifieke trendanalyse bevat voor o.a. de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer. Het is de bedoeling dat de Curriculumspiegel tweejaarlijks gaat verschijnen.<br></p>
Wetenschapsorientatie en geschiedenis1231312-8-2018 00:01:3051htmlFalseaspxWetenschapsoriëntatie bij geschiedenis is een publicatie voor geschiedenisdocenten in de tweede fase havo/vwo. SLO Duiding2015<p>​Wetenschapsoriëntatie bij geschiedenis is een publicatie voor geschiedenisdocenten in de tweede fase havo/vwo, waarin wordt nagegaan welke opdrachten in het centraal examen geschiedenis betrekking hebben op (aspecten van) wetenschapsoriëntatie bij geschiedenis. Ook worden enkele suggesties gedaan voor meer aandacht voor wetenschapsoriëntatie in het vak geschiedenis. </p>
Aansluiting geschiedenis vmbo-havo1231412-8-2018 00:01:3035htmlFalseaspxGeschiedenis en de aansluiting vmbo-tl - havo: Hoe haal je meer uit de leerlingen? is een publicatie voor docenten in de bovenbouw van het vmbo die meer aandacht willen besteden aan een betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op een vervolg op havo.SLO Duiding<p>Geschiedenis en de aansluiting vmbo-tl - havo&#58; Hoe haal je meer uit de leerlingen? is een publicatie voor docenten in de bovenbouw van het vmbo die meer aandacht willen besteden aan een betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op een vervolg op havo. De theoretisch leerweg (tl) van het vmbo heeft een bijzondere positie in het Nederlandse onderwijsbestel. Vmbo-tl maakt deel uit van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, maar kent alleen theoretische vakken. Net als de andere vmbo-leerwegen is de tl een tussenstation naar vervolgonderwijs, maar in dit geval kan dat zowel mbo als havo zijn. In deze publicatie staat de vraag centraal hoe je tl-leerlingen bij het vak geschiedenis beter kunt voorbereiden op de overstap naar havo. Het maken van extra opdrachten op havoniveau blijkt de prestaties van leerlingen te verhogen, zo blijkt uit een onderzoek van SLO samen met het Montessori College Twente in Hengelo. Bovendien helpen de opdrachten bij de determinatie; leerlingen kunnen laten zien of ze voor geschiedenis op het havo genoeg in huis hebben.&#160;&#160; ​</p>
Reactie op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 20321231612-8-2018 00:01:3041htmlFalseaspxOver zin en onzin van historische feiten en het vraagstuk van leerstofselectie in het geschiedenisonderwijs: Een reactie op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 2032. 27 oktober 2015. SLO Duiding2015Boxtel, C.A.M. van<p>​<span style="font-family&#58;&quot;arial&quot;,sans-serif;font-size&#58;9pt;"><font color="#000000">Over zin en onzin van historische feiten en het vraagstuk van leerstofselectie in het geschiedenisonderwijs is een reactie van professor Carla van Boxtel, hoogleraar geschiedenisdidactiek aan de Universiteit van Amsterdam,&#160;op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 2032. 27 oktober 2015. </font></span></p>Word-bestand
Leerlingenboekje Maatschappijwetenschappen Hoofdconcepten en kernconcepten havo1231712-8-2018 00:01:3057htmlFalseaspxTweede druk van het leerlingenboekje voor havo waarin de basisstructuur van het vak wordt uitgelegd en de concepten worden beschreven. SLO Duiding2015l.meijs@slo.nl;h.noordink@slo.nl<p>​<span style="font-family&#58;&quot;arial&quot;,sans-serif;font-size&#58;9pt;"><font color="#000000">In augustus 2017 komt er een nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen voor havo en vwo. Nieuw is de concept-contextbenadering. De thematische aanpak die het huidige programma kenmerkt, verdwijnt. Het nieuwe examenprogramma bevat compleet nieuwe domeinen. In verband hiermee zijn afgelopen voorjaar de syllabi opnieuw aangepast. In deze tweede druk van&#160;de leerlingenboekjes <em>Hoofdconcepten en kernconcepten</em></font><font color="#000000"> wordt de basisstructuur van het vak uitgelegd en worden de concepten beschreven. </font></span></p>Boek
Leerlingenboekje Maatschappijwetenschappen Hoofdconcepten en kernconcepten vwo1231812-8-2018 00:01:30102htmlFalseaspxTweede druk van het leerlingenboekje voor vwo waarin de basisstructuur van het vak wordt uitgelegd en de concepten worden beschreven.SLO Duiding2015Lieke Meijs;Han Noordink<font color="#000000" face="Times New Roman" size="3"> </font><p style="margin&#58;0cm 0cm 0pt;"><font color="#000000">In augustus 2017 komt er een nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen voor havo en vwo. Nieuw is de concept-contextbenadering. De thematische aanpak die het huidige programma kenmerkt, verdwijnt. Het nieuwe examenprogramma bevat compleet nieuwe domeinen. In verband hiermee zijn afgelopen voorjaar de syllabi opnieuw aangepast. In deze tweede druk van de leerlingenboekjes Hoofdconcepten en kernconcepten wordt de basisstructuur van het vak uitgelegd en worden de concepten beschreven.</font></p><font color="#000000" face="Times New Roman" size="3"> </font>Boek
Reactie op het advies van de commissie Schnabel1231912-8-2018 00:01:3056htmlFalseaspxCarla van Boxtel gaat in op de zin en onzin van historische feiten in het geschiedenisonderwijs en de vraag welke leerstof we in het geschiedeniscurriculum willen hebben.SLO Duiding2015Boxtel, C.A.M. van<p>Er kunnen volgens het conceptadvies van Platform 2032 (1 okt 2015) veel inhouden in methodes geschrapt.&#160;Het Platform denkt dan in het bijzonder aan de hoeveelheid topografische, natuurwetenschappelijke en historische feitenkennis die leerlingen aangeleerd krijgen. Carla van Boxtel gaat in op de zin en onzin van historische feiten in het geschiedenisonderwijs en de vraag welke leerstof we in het geschiedeniscurriculum willen hebben.</p>Word-bestand