Verleden, heden en toekomst: advies van de Commissie historische en maatschappelijke vorming 602017-10-2017 09:00:5080http://mensmaatschappij.slo.nl/Paginas/Forms/Alle documenten.aspxhtmlFalseaspxtext/html; charset=utf-8 SLO Duiding2001<div>Dit eindrapport is van belang voor beleidsmakers, leerplanontwikkelaars en schoolleiders. Het doet voorstellen voor nieuwe kerndoelen geschiedenis voor basisonderwijs en basisvorming, nieuwe examenprogramma's geschiedenis voor vmbo en havo/vwo en een examenprogramma voor het combinatievak geschiedenis en maatschappijleer, bedoeld als het nieuwe algemeen verplichte maatschappijvak in de Tweede Fase.</div>Boek
Vakspecifieke trendanalyse geschiedenis309223-10-2017 00:00:43120htmlFalseaspxOp verzoek van OCW heeft SLO een vakspecifieke trendanalyse gemaakt voor het vak geschiedenis.SLO Duiding2016<p></p><p>Op verzoek van OCW heeft SLO zogeheten vakspecifieke trendanalyses (VTA's) gemaakt voor alle vakken in primair- en voortgezet onderwijs. Zo ook voor geschiedenis. Deze VTA beschrijft de huidige situatie in het vakgebied en schetst vanuit leerplankundig perspectief de actuele ontwikkelingen in praktijk, beleid en wetenschap. Dit wordt gecombineerd met BUG-analyses&#58; systematische overzichten van wat er met het curriculum Beoogd wordt, wat daarvan in po en vo is Uitgevoerd en in welke mate uiteindelijk de bedoelingen van het leerplan Gerealiseerd zijn. </p><p><br>&#160;</p><p>&#160;</p><p>&#160;</p>Pdf-bestand
Curriculumspiegel 1231223-10-2017 00:00:4353htmlFalseaspxDe Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland, o.a. voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer.SLO Duiding<p>De Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland. Het is een verslag op hoofdlijnen, met doorklikmogelijkheden naar diepgaande analyses per thema of vakgebied. Dat maakt het interessant voor iedereen die professioneel bij het onderwijs betrokken is&#58; van beleidsmakers tot schoolleiders en van bestuurders tot leraren. De Curriculumspiegel laat zien wat de belangrijkste trends en wensen op curriculumgebied zijn, bezien vanuit het perspectief van beleid, praktijk, wetenschap en maatschappij. Dat sluit aan op de groeiende belangstelling in het landelijke onderwijsbeleid voor curriculumbrede perspectieven en afstemming over vakken, thema’s en sectoren heen. De Curriculumspiegel bestaat uit twee delen&#58; een A-deel waarin generieke inhoudelijke thema's worden beschreven, en een B-deel dat een vakspecifieke trendanalyse bevat voor o.a. de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer. Het is de bedoeling dat de Curriculumspiegel tweejaarlijks gaat verschijnen.<br></p>
Wetenschapsorientatie en geschiedenis1231323-10-2017 00:00:4325htmlFalseaspxWetenschapsoriëntatie bij geschiedenis is een publicatie voor geschiedenisdocenten in de tweede fase havo/vwo. SLO Duiding2015<p>​Wetenschapsoriëntatie bij geschiedenis is een publicatie voor geschiedenisdocenten in de tweede fase havo/vwo, waarin wordt nagegaan welke opdrachten in het centraal examen geschiedenis betrekking hebben op (aspecten van) wetenschapsoriëntatie bij geschiedenis. Ook worden enkele suggesties gedaan voor meer aandacht voor wetenschapsoriëntatie in het vak geschiedenis. </p>
Aansluiting geschiedenis vmbo-havo1231423-10-2017 00:00:4319htmlFalseaspxGeschiedenis en de aansluiting vmbo-tl - havo: Hoe haal je meer uit de leerlingen? is een publicatie voor docenten in de bovenbouw van het vmbo die meer aandacht willen besteden aan een betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op een vervolg op havo.SLO Duiding<p>Geschiedenis en de aansluiting vmbo-tl - havo&#58; Hoe haal je meer uit de leerlingen? is een publicatie voor docenten in de bovenbouw van het vmbo die meer aandacht willen besteden aan een betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op een vervolg op havo. De theoretisch leerweg (tl) van het vmbo heeft een bijzondere positie in het Nederlandse onderwijsbestel. Vmbo-tl maakt deel uit van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, maar kent alleen theoretische vakken. Net als de andere vmbo-leerwegen is de tl een tussenstation naar vervolgonderwijs, maar in dit geval kan dat zowel mbo als havo zijn. In deze publicatie staat de vraag centraal hoe je tl-leerlingen bij het vak geschiedenis beter kunt voorbereiden op de overstap naar havo. Het maken van extra opdrachten op havoniveau blijkt de prestaties van leerlingen te verhogen, zo blijkt uit een onderzoek van SLO samen met het Montessori College Twente in Hengelo. Bovendien helpen de opdrachten bij de determinatie; leerlingen kunnen laten zien of ze voor geschiedenis op het havo genoeg in huis hebben.&#160;&#160; ​</p>
Reactie op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 20321231623-10-2017 00:00:4312htmlFalseaspxOver zin en onzin van historische feiten en het vraagstuk van leerstofselectie in het geschiedenisonderwijs: Een reactie op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 2032. 27 oktober 2015. SLO Duiding2015Boxtel, C.A.M. van<p>​<span style="font-family&#58;&quot;arial&quot;,sans-serif;font-size&#58;9pt;"><font color="#000000">Over zin en onzin van historische feiten en het vraagstuk van leerstofselectie in het geschiedenisonderwijs is een reactie van professor Carla van Boxtel, hoogleraar geschiedenisdidactiek aan de Universiteit van Amsterdam,&#160;op het conceptadvies van het Platform Onderwijs 2032. 27 oktober 2015. </font></span></p>Word-bestand
Leerlingenboekje Maatschappijwetenschappen Hoofdconcepten en kernconcepten havo1231723-10-2017 00:00:4326htmlFalseaspxTweede druk van het leerlingenboekje voor havo waarin de basisstructuur van het vak wordt uitgelegd en de concepten worden beschreven. SLO Duiding2015l.meijs@slo.nl;h.noordink@slo.nl<p>​<span style="font-family&#58;&quot;arial&quot;,sans-serif;font-size&#58;9pt;"><font color="#000000">In augustus 2017 komt er een nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen voor havo en vwo. Nieuw is de concept-contextbenadering. De thematische aanpak die het huidige programma kenmerkt, verdwijnt. Het nieuwe examenprogramma bevat compleet nieuwe domeinen. In verband hiermee zijn afgelopen voorjaar de syllabi opnieuw aangepast. In deze tweede druk van&#160;de leerlingenboekjes <em>Hoofdconcepten en kernconcepten</em></font><font color="#000000"> wordt de basisstructuur van het vak uitgelegd en worden de concepten beschreven. </font></span></p>Boek
Leerlingenboekje Maatschappijwetenschappen Hoofdconcepten en kernconcepten vwo1231823-10-2017 00:00:4329htmlFalseaspxTweede druk van het leerlingenboekje voor vwo waarin de basisstructuur van het vak wordt uitgelegd en de concepten worden beschreven.SLO Duiding2015l.meijs@slo.nl;h.noordink@slo.nl<font color="#000000" face="Times New Roman" size="3"> </font><p style="margin&#58;0cm 0cm 0pt;"><font color="#000000">In augustus 2017 komt er een nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen voor havo en vwo. Nieuw is de concept-contextbenadering. De thematische aanpak die het huidige programma kenmerkt, verdwijnt. Het nieuwe examenprogramma bevat compleet nieuwe domeinen. In verband hiermee zijn afgelopen voorjaar de syllabi opnieuw aangepast. In deze tweede druk van de leerlingenboekjes Hoofdconcepten en kernconcepten wordt de basisstructuur van het vak uitgelegd en worden de concepten beschreven.</font></p><font color="#000000" face="Times New Roman" size="3"> </font>Boek
Reactie op het advies van de commissie Schnabel1231923-10-2017 00:00:4331htmlFalseaspxCarla van Boxtel gaat in op de zin en onzin van historische feiten in het geschiedenisonderwijs en de vraag welke leerstof we in het geschiedeniscurriculum willen hebben.SLO Duiding2015Boxtel, C.A.M. van<p>Er kunnen volgens het conceptadvies van Platform 2032 (1 okt 2015) veel inhouden in methodes geschrapt.&#160;Het Platform denkt dan in het bijzonder aan de hoeveelheid topografische, natuurwetenschappelijke en historische feitenkennis die leerlingen aangeleerd krijgen. Carla van Boxtel gaat in op de zin en onzin van historische feiten in het geschiedenisonderwijs en de vraag welke leerstof we in het geschiedeniscurriculum willen hebben.</p>Word-bestand
Hoofdlijnadvies: Een voorstel1232023-10-2017 00:00:4331htmlFalseaspxDe samenvatting van het Hoofdlijnadvies van het platformonderwijs2032 geeft een eerste verkennend antwoord op de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen in het primair en het voortgezet onderwijs moeten hebben om klaar te zijn voor hun toekomst. SLO Duiding2015<p>De samenvatting van het Hoofdlijnadvies van het platformonderwijs2032 geeft een eerste verkennend antwoord op de vraag welke kennis en vaardigheden&#160;leerlingen in het primair en het voortgezet onderwijs moeten hebben om klaar te zijn voor hun toekomst. <br></p><p><br>&#160;</p><font color="#262262" face="OpenSans" size="1"><p><br>&#160;</p><font color="#262262" face="OpenSans" size="1"><p><br>&#160;</p><font color="#262262" face="OpenSans" size="1"><p><br>&#160;</p><p><br>&#160;</p></font></font></font>Pdf-bestand